Umur 11 tahun, tiada rumah , kerja kutip sampah untuk hidup.

Di penghujung bulan Ramadhan ini kita boleh lihat senyuman kian terpapar di wajah kanak kanak dan orang dewasa yang agak teruja untuk menyambuk Hari raya Aidilfitri. Boleh kita lihat juga ramai orang yang berpusu pusu untuk menuju pusat membeli melah untuk membeli pakaian baru untuk menyambuk hari raya Aidilfitri.



Akan tetapi , bukan semua yang bernasib baik seperti orang ramai , Bagaimana dengan gelandangan di Malaysia? adalah mereka bahagian seperti anda? sekiranya difikirkan kembali dan dilihat dari sudut positif , ianya sememangnya menyedihkan apabila kira dapat mengetahui dalam kegembiraan kira masih ada umat islam yang berduka dan berada dalam kesusahan dan menunggu untuk mendapat bantuan.

Viral di media sosial apabila seorang netizen yang menggunakan Akaun facebook Puteri Chenta yang memuatnaik sebuah video beliau bertemu dengan seorang kanak kanak yang berumur 11 tahun sedang mengutip sampah . Hairan dengan perbuatan kanak kanak tersebut , Puteri Chenta menanyakan pelbagai soalah dan dijawab oleh kanak kanak tersebut yang menyebabkan netizen berasa sebak dengan kesusahan yang dialami oleh kanak kanak tersebut.



Kanak kanak tersebut dikatakan berumur 11 tahun, dan masih mempunyai ibu bapa meskipun ibubapanya tidak mempunyai rumah . Ibu kanak kanak tersebut menurutnya sakit dan penat , manakala ayahnya juga bekerja mengutip sampah seperti kanak kanak tersebut. Mereka sekaluarga dikatakan tinggal didalam sebuah rumah kosong tinggalan orang. Keperitan Kanak kanak tersebut menjadi viral dengan tersebarnya video tersebut , Puteri Chenta juga dikatakan hanya mampu memberi sedikit makanan untuk kanak kanak tersebut menyara hidup.




Comments

comments

Reply

error: Content is protected !!